17. desember 2009

Alpelue-eksperiment




Fikk det for meg at det må gå an å lage en fin-lue som også er praktisk. Litt i jule-modus nå. Jeg lette endel på nettet etter tips og mønster, men endte opp med å stole på mine nye ferdigheter som kokkelue-produsent. Fant ut at alpeluer er fine og de ligner litt på kokkelue, altså var det håp. Jeg har heklet alpeluer før, og formen er jo ikke avansert. Ideen med at de og skal være praktiske for barn går på to ting: de må henge fast på hodet under lek og de må dekke ørene. Første versjon ble ganske mislykket: bitteliten, litt komisk og Napoleons-aktig (se bildet med polkadott-bånd). Meningen var at den skulle passe til eldstegutt på snart fire. Minstemann på et halvt år kan til nød bruke den. Nummer to ble mye bedre og passet både til fireåringen og meg. Må bare huske hvilket grytelokk som er mal. Jeg kommer til å lage flere og jeg anser mønsteret som så eget som det kan bli når man tar utgangspunkt i den gamle, gode alpeluen. Døper den dermed for Polka-lue. Tjo-ho. Legger ved en inspirasjons-rekke av fine alpelue-bærere.

6 kommentarer:

  1. Vilka snygga Alpeluer (roligt att lära sej norska ord!) Enkla och fina. Prickiga kanten och applikationen är så snygga till.

    SvarSlett
  2. Hej! Roligt att du har kikat in hos mig! Jag kikar nog in här fler gånger framöver!!

    SvarSlett
  3. Du har en fin blogg. Masse inspirasjon å hente: )
    Jeg likte godt at du knytter luene dine til bilder av andre som bruker det samme: ) Fin måte å hente inspirasjon på også.

    SvarSlett
  4. Det var i utgangspunktet en alpelue her: http://erlendmork.com/gallery/zealous_x3.shtml Men den er blitt mod(beret)ifisert en del..

    SvarSlett
  5. Vilka roliga och fina huvudbonader!! Lär ju värma där borta i kylan, så både praktiska och snygga!

    SvarSlett
  6. Hei, Onkel Donkel- fint nytt bilde. Grotesk, som vanlig. Men bra, som vanlig. Ser malerkunsten sniker seg inn.

    SvarSlett

Kjekt at du legger igjen en kommentar!

Related Posts with Thumbnails