1. april 2010

Inspirasjon og Piken-på-elefanten-skjørtet



Mange sybloggere er så flinke til å sette sammen forskjellige vintage-stoffer og masse nydelige bånd, blonder, hekleduker og så videre og videre. Jeg nevner noen eksempler: som farge- og mønsterkombinasjonene i denne kjolen av Retrostuff, og i absolutt alt av Naimas Design: for eksempel disse fantastiske kreasjonene , og- se her hos Smileryker. Og de fine stoffene og båndene i for eksempel denne vakre kjolen av Made by Mama, eller i denne vanvittig fine luen av Cilipus. Og, sist men ikke minst, to absolutt magiske skjørt fra Fox's Lane som ga meg akutt lyst til å sy- nettopp- skjørt. Se på DETTE og DETTE.

De to eldste guttene reiste i dag til bestene og det lå an til å sy noe nytt. I boken Barn igjen er det et fint skjørt satt sammen av 6 deler, det samme fant jeg i de gamle 60-talls mønstrene mine. Mange av vintage-stoffene blir ekstra fine i kombinasjon med hverandre. Jeg har mest lyst til å lage egne mønster nå sånn at jeg vet sikkert at jeg har rettighetene til å selge. Noen snakker om at mønster over 30 år er ok, men det er mange forvirrende regler (og praksiser) rundt dette. Vel, vel. Jeg tok vare på 6'er prinsippet, men tegnet egne kjegler med ekstra vipp nede.

Med sirkus- og sigøyner-estetikk i tankene kom jeg fram til dagens nyhet på plankeveggen her i huset på øyen. Under monteringen av selve skjørtet måtte jeg sprette opp to sømmer- på det tidspunktet var fire rett og to feil! Altså en feilprosent på 33,33%!!! Hvor feil kan man montere to ulike stofftyper som skal sys sammen annenhver? Og, selvfølgelig, litt spretting for å få polkadott-merket på plass. (Ikke så god reklame..!) Men det var jo første gang, bare vent til neste.

Jeg har ikke all verdens utvalg i bølgebånd og noen ganger er begrensninger bra, for knall-rosa hadde ikke normalt vært mitt førstevalg. Men, så ble det supert. Kantebåndet nederst fremhever den lille vippen. Det ble stretch-velour med strikk inni, øverst og det syns jeg fungerte bra. Stoffene er vintage fra ebay. Måtte ta nærbilde av de nydelige havfruene. Skjørtet går i butikken.

9 kommentarer:

  1. Jeg synes absolutt du behersker kunsten å kombinere ulike stoff og bånd på en utmerket måte! Skjørtet er kjempe-fint!
    Som følge av den lille "rund-turen" innlegget ditt sendte meg ut på, har jeg i kveld bestilt ei ny sy-bok ;-)

    God påske!

    SvarSlett
  2. øj en skøn kjole.. er vild med stoffet.

    Kh Sara

    SvarSlett
  3. Skjønt skjørt! Har en lignende modell i mitt hode, men det tar litt tid før det kommer videre ut i hånda, på papir og så som ferdig produkt...

    SvarSlett
  4. Men vad jättefin.... Jag ska också sy i det tyget, men funderar på vad jag ska sy av det. Det blir absolut en klänning, men jag har inte bestämt mig för vilken modell det blir ännu...

    SvarSlett
  5. Så fantastisk flott skjørt du har sydd :) Herlig form og nydelig kombinasjon av stoffer!

    SvarSlett
  6. You have made the most gorgeous skirt! I love the combination of fabrics you have used and the waist band too. The ric rac and binding finishes it off perfectly.

    SvarSlett
  7. Hei !!
    Takk for så hyggelig kommentar om luen min !!
    Dette skjørtet var superfint, du kan helt klart kunsten og kombinere stoffer. Likte godt den ekstre vippen nede.
    Du er så god til å lage din egen tvist på det du syr.
    Ha en fin kveld !!
    Cecilie

    SvarSlett
  8. Fantastisk nederdel. FLOT arbejde.

    Og ja, der er virkelig mange inspirerende blogs derude. Man kan blive helt handlingslammet af inspiration på en blogrunde.

    SvarSlett

Kjekt at du legger igjen en kommentar!

Related Posts with Thumbnails