9. februar 2010

Jukse-skjorte-genseren



Her prøvde jeg å lage en slags gutteversjon av eplekjolen/venter-på-sommeren-kjolen, altså litt nostalgisk, litt gøy/rar, litt pyntet men ikke stivt. Tok igjen utgangspunkt i seilergenseren og det ble som sist endel styr med halsen, bla ble første versjon halslinning klippet rett av, igjen. Ser at en god ide er å endre på mønsteret... For eksempel gjøre halsåpningen større, for når all "skiten" er klippet av, så er halsåpningen perfekt. Nå vet jeg ihvertfall hva som må endres. Må vel slå meg til ro med at første versjon blir en prototype så lenge jeg abslolutt vil eksperimentere med egne mønstre og håpe at neste blir akkurat som planlagt!

Jeg er fornøyd med selve fasongen på genseren; generelt litt smal type og den sitter fint på skuldrene. Jeg er ikke fornøyd med halsen, ser at det finnes så mange måter å sy på linning i stretch-stoff. Dette ble irriterende midt imellom. Sømmen på framsiden skulle liksom være litt usynlig og så ble den ikke det... Tror jeg liker best en synlig, fin søm faktisk. Ellers gjorde krage-applikasjonen at hele framstykket ble ganske stivt siden utgangspunktet er stretchstoff. Skulle jeg tenkt på. Neste gang lager jeg snippene "fritthengende". Og- jeg skal ikke svi pyntebåndet med strykejern... Mest fornøyd er jeg med ideen / stilen, ikke like fornøyd med gjennomføringen. Stoff fra Mjuka Tyger.

Mitt mål videre er å komme fram til noen få, originale, fine, egne mønstre / ideer som jeg kan variere innenfor. Takker i samme slengen for flere fine navneforslag i min lille konkurranse! I morgen kl. 24.00 er siste frist og jeg har absolutt ikke bestemt meg.

1 kommentar:

Kjekt at du legger igjen en kommentar!

Related Posts with Thumbnails